däck året runt?

Vilka däck kan man ha året runt?

Att behöva byta däck två gånger om året kan kännas mycket. Dessutom behöver man en plats att lagra dem. Att byta däck äter upp både tid och pengar, och att kunna använda samma däck året runt låter ju därför som en fantastisk lösning. Men hur fungerar det i verkligheten? Kan man nöja sig med ett par däck i praktiken?

Däck för både sommar och vinter

Däck som är skapade för att fungera för både sommar och vinter kallas för allround-däck eller året-runt-däck och är designade för att fungera både i värme och kyla, vinter och sommar. Det finns dock några problem.

Vanligtvis är vinterdäck gjorda av en mjukare gummiblandning än sommardäck. Vilken hårdhet gummin behöver vara för att få bästa grepp fastställs av temperaturen. Ett mjukt däck slits ned snabbare och ger en längre bromssträcka i varmt klimat, vilket alltså innebär att man får mindre kontroll över bilen när man använder mjukare gummi under sommaren. 

Förutom hårdheten på gummin har sommar- och vinterdäck också olika mönster som passar bäst för de väderförhållanden däcken är designade för.

En varning om allround-däck

Kompromissen som allround-däck skapar innebär att däcken fungerar sämre än sommardäck på sommaren och sämre än vinterdäck på vintern. Det är alltså en halvdan lösning som gör att man har mindre kontroll över bilen oavsett väder. Om man väljer denna typ av däck är det viktigt att man kör försiktigt och undviker extrema vägar eller vägar som inte blivit skottade och sandade. 

Under en undersökning från Folksam visade sig allround-däckens bromssträckor på is och snö vara upp till 50 % längre än de från vinterdäcken. Skillnaden kan vara livsavgörande.

Är allround-däck lagliga i Sverige?

Däck som är godkända för användning hela året runt i Sverige ska vara märkta med “Mud and Snow”. Detta visas på sidan av däcket med “M+S”, “M.S”, “M & S” eller “MS”. Det finns även en snöflinga/alptopp symbol. 

Vem kan använda året-runt-däck?

Året-runt-däck fungerar bäst där vintrarna är milda och temperaturen inte svänger så mycket under årets gång. Norrut i Sverige kan året-runt-däck vara farliga och kan inte rekommenderas. Om du däremot bor i de nedre delarna av Sverige skulle all-round däck kunna fungera för dig – särskilt om vägarna du kör på är större och välskötta.

Året-runt däck kan vara något för exempelvis pensionärer som bor i södra Sverige och som inte har pengar, tid och möjlighet att byta däck flera gånger om året – och som dessutom kanske kan välja att stanna hemma när vädret är som kallast eller vägen inte sandats.

Hur byter man däck?

Är man kunnig går det att byta däck själv, men för många är det bättre alternativet att gå till en däckverkstad för att få det gjort.

Precis som att man kan handla livsmedel på nätet, hitta de bästa slots på nätet och köpa bussbiljetter på nätet går det naturligtvis också att boka däckbyte på nätet. Om du söker efter däckbyte för din bil i ditt område kan du se lediga tider samt kostnad på däckbyte för din bil hos olika verkstäder samt ofta kostnaden för nya däck.

De bästa däckverkstäderna i Sverige

Alternativt kan du köra till en av de bästa däckverkstäderna i Sverige om du föredrar det. Många däckverkstäder accepterar kontanter, kort och Swish. Några av de bästa däckverkstäderna finns i Stockholm, Göteborg och Malmö, i dessa städer man kan också besöka de bästa casinon i Sverige – Cosmopol. Varför inte göra det till en trevlig dagsutflykt om det ändå behöver göras?

Viktigt att tänka på om du vill använda allround-däck

Om du använder allround-däck finns det några punkter du bör komma ihåg. En av dem är att du bör hålla noggrann koll på mönsterdjupet. Däck ska ha ett profildjup på minst 1,6 mm i huvudmönstret under sommaren, och minst 3 mm under vintern.

För säkerhets skull rekommenderas minst 3 mm året runt, och detta är särskilt viktigt när det gäller allround-däck som inte har den ideala gummiblandningen för varken sommar eller vinter.

Däcken kommer att slitas ut snabbare än kombinationen av sommar- och vinterdäck, inte bara eftersom det är en enda uppsättning, utan även eftersom den mjukare gummiblandningen slits mer när det är varmare.