Nu är det dubbdäcksförbud!

Igår var det den 15 April vilket innebar den sista dagen som det är tillåtet med dubbdäck för denna säsong. Om du fortfarande har dubbdäck så är det därför dags att byta nu!

Är det dags för sommardäck nu? Inte enligt Polisen

Om du surfat runt på denna sajt så hoppas vi att det framgått att det är krav på vinterdäck fram till sista Mars om det är vinterväglag. Många misstolkar dock detta på så vis att de tror att de måste byta till sommardäck per den första april. Detta är dock inte fallet utan det är
poliskontroll däckfaktiskt tillåtet att köra med vinterdäck året om så länge de är dubbfria. Dubbdäck måste dock vara bytta per 15 april. Det vill säga om inte inte vinterväglag råder. Eftersom våren ännu inte riktigt etablerat sig runt om i landet och vinterväglag fortfarande råder på många håll så går därför Polisen ut och uppmanar Sveriges bilister att behålla vinterdäcken ett tag till. Enligt Polisen så är det bättre att behålla vinterdäcken på en vecka för mycket än en vecka för lite när klimatet är som det är i nuläget.

Även Trafikverket håller med om Polisens syn på att vinterväglaget kommer finnas kvar ett par veckor till. Detta uppger Expressen i en artikel som går att läsa här.

När kom lagen om vinterdäck?

Datum för vinterdäckskrav påverkar i hög grad bilister i Sverige och övriga nordiska länder. Bakgrunden till kraven på vinterdäck är att lag på detta kom 1 oktober 1999. Sedan dess har det var lagstadgade krav på vinterdäck inom de tidsramar som anges på startsidan. Följer man inte vinterdäckskraven som anges i lagen så kan påföljden bli böter vid en kontroll. Bakgrunden till lagen om vinterdäck är att minska antalet trafikolyckor vintertid. Du kan läsa mer om lagen för vinterdäck i Trafikförordningen.

Lagen om vinterdäck trädde i kraft 1999-10-01

Lite historik kring vinterdäck

vinterdäck lag vid vinterväglagÄven om krav på vinterdäck trädde i kraft första oktober 1999 så är vinterdäck inte på något sätt ett nytt påfund. 65 år före vinterdäckslagen så lanserades världens första vinterdäck av Finlands Gummifabrik AB (nuvarande Nokian Tyres). Året för lanseringen var 1934 och vid denna tid så började motorfordon allt mer ta över transporter från häst och vagn. Det första vinterdäcket var dock inte ett bildäck utan istället lastbilsdäck som vid denna tid kallas väglagdäck.

Datum för dubbdäck i Danmark, Finland och Norge

Det är ett populärt nöje för oss svenskar att besöka våra nordiska grannar Norge, Danmark och Finland med bil. Ska man ut och köra i våra nordiska grannländer så kan det vara bra att känna till vilka regler som gäller för dubbdäck. Kör man med dubbdäck när det inte är tillåtet så kan man ju få böta vilket är onödigt. I Sverige är det tillåtet med dubbdäck mellan 1/10 – 15/4 som du säkert vet om du besökt startsidan. Men vad gäller avseende dubbdäck och datum i de övriga Nordiska länderna? Kolla nedan så får du koll på detta.

Tillåtna tider för dubbdäck

 danmark dubbdäck datumDanmark1/11 – 15/4
 dubbdäck datum finlandFinland1/11 – Annandag påsk
 dubbdäck datum norgeSödra Norge1/11 – Söndag efter påsk
 dubbdäck datum norgeNordliga Norge (Nordland, Troms & Finnmark)15/10 – 1/5

Bästa däcken om man skall köra utomlands?

Om du skall ut och bila i Europa så är det säkraste däckvalet friktionsdäck (dubbfria däck) om du kör vintertid. Detta eftersom dubbdäck är helt förbjudna i länder såsom Tyskland och Polen vilket innebär att man kan få böter om man blir stoppad i en kontroll. Du ser att det är friktionsdäck genom att de saknar dubbar och är märkta med M & S (Mud and Snow) samt en snöflinga eller fjälltopp.

Om du vill läsa mer om vinterdäck i olika länder så kan vi rekommendera denna publikation.

Vad är friktionsdäck?

Kanske har du hört talas om friktionsdäck men aldrig riktigt förstått vad det är? Isåfall så har du hamnat rätt. I detta inlägg tänkte vi nämligen förklara begreppet friktionsdäck vilket kan vara bra eftersom denna däcktyp blivit allt mer populär under senare år. Friktionsdäck går även ibland under benämningen hipsterdäck.

Friktionsdäck = vinterdäck utan dubbar

Det finns två typer av vinterdäck. Dubbdäck och friktionsdäck. Friktionsdäck är således odubbade vinterdäck. Friktionsdäcken är därmed avsedda för körning då det råder vinterväglag och gummiblandning och mönster liknar dubbdäckens – förutom då att friktionsdäcket saknar dubbar.

friktionsdäckDen speciella gummiblandningen i friktionsdäcken gör att friktionen mot underlaget blir större jämfört med dubbdäck vilket är bra vid mildare vinterväglag och direkt mot asfalt. Dubbdäcken har dock bättre egenskaper om det är is på vägen. Därför brukar dubbdäck vara bäst lämpat i norra Sverige och friktionsdäck kan vara bättre lämpat vid körning i mellersta och södra Sverige. På bilden här jämte visas ett friktionsdäck och som du kan se så saknar det dubbar.

Friktionsdäck är kort och gott vinterdäck utan dubbar

Datum för friktionsdäck

Eftersom friktionsdäck är en typ av vinterdäck så är kravet att de skall vara på mellan 1/12 till 31/3 året därpå. Tips, läs mer om vinterdäck datum.

Är friktionsdäck samma sak som ”Året-runt-däck”?

Många tror att friktionsdäck är samma sak som Året-runt-däck. Men så är det inte, friktionsdäck har ett större mönsterdjup än Året-runt-däck som inte är anpassade för vårt Nordiska klimat. Det är dock tillåtet att använda friktionsdäck året runt i Sverige så länge man uppfyller kravet på mönsterdjup som är 3 mm under vintertid. Sommardäck är dock att rekommendera vid sommarväglag.

Kan man köra med friktionsdäck året runt?

Huruvida man kan köra med friktionsdäck året om är en vanlig fråga när det kommer till vinterdäck datum. Frågan borde egentligen vara om det är tillåtet att köra med friktionsdäck i Sverige året om. Svaret på frågan är att det är OK enligt lag MEN det är inget att rekommendera då friktionsdäcken är särskilt framtagna för att köras vid vinterväglag. Det är också mer ekonomiskt att köra vinterdäck (exempelvis friktionsdäck) på vintern och sommardäck på sommaren då man sparar däcken då så att de håller längre.

friktionsdäck året om

På vissa ställen ser det ut som på bilden året om, då är det bra att använda friktionsdäck

Vad är vinterväglag?

På hösten och vintern så lär det vara mer regel än undantag att Sveriges bilägare ställer sig frågan om vad som är vinterväglag. Som bekant så säger lagen att man måste ha vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars. Detta gäller dock om vinterväglag råder. Så vad är då vinterväglag?

vinterväglag

 

Polisen bestämmer om det är vinterväglag

Det är Polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej. Och enligt Polisen så är det vinterväglag utifall det är is, snö, snömodd, alternativt frost på någon del av vägbanan. Även vägren räknas som vägbana. Sverige är dock ett stort land ytmässigt och det är nog mer regel än undantag att klimat är olika i Sverige om man exempelvis jämför de norra delarna med de södra. Huruvida det är vinterväglag eller ej blir alltså till syvende och sist en bedömningsfråga för den Polis som utför kontrollen. Hävdar man själv att det inte är vinterväglag så är det alltid Polisen som har tolkningsföreträde gällande detta och kör man utan vinterdäck när det är krav på detta så innebär detta böter med 1200 kr.

Du ska köra till fjällen i september månad. Får du köra med dubbdäck?

Denna fråga är vanlig på teorilektioner för körkort i samband med att man skall lära sig om reglerna för när man får köra med dubbdäck.

vinterväg septemberSvaret är dock inte helt självklart. Som du säkert vet om du kollat runt lite här på vinterdäckdatum.se så är det krav på vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och sista mars följande år enligt Trafikförordningen, dvs lagen. När det gäller dubbdäck så är dessa tillåtna mellan 1 oktober och 14 april följande år.  Enligt lag så borde det alltså inte vara tillåtet att köra med dubbdäcken i september, eller? (Tips: Via länken kan du läsa mer om dubbdäck datum).

Undantag vid vinterväglag

Jo, det är faktiskt ändå tillåtet att köra med dubbdäck även vid annan tidpunkt än mellan 1 oktober och 14 april om det är vinterväglag eller förväntas bli det. Huruvida det är, eller bedöms bli, vinterväglag avgörs av polisen vid en eventuell kontroll.

Svaret på frågan ”Du ska köra till fjällen i september månad. Får du köra med dubbdäck?” blir alltså ja. Förutsatt att det är eller förväntas bli vinterväglag.

Kontrollera att abs-bromsen fungerar

Lyser varningslampan i instrumentpanelen i bilen så är det något som inte fungerar med abs-bromsen. Detta kan du även kontrollera genom att göra en kraftig inbromsning. Har du problem med abs-bromsen så bör du kontakta en verkstad.

Det är vinter och snö. Var är risken för halka störst?

Detta är en vanlig fråga. Särskilt på viadukter och broar brukar det vara extra stor risk för halka vintertid. Detta beror på att vägen där kyls både underifrån och ovanifrån. Om det finns snö ute på vägen så ökar även risken för halka vid exempelvis korsningar där många start och stopp sker och snön där ”poleras” av däcken och blir extra hal.